Vores hus

Vores børnehave.

Legepladsen:
Her vil der, afhængig af vejret, være tilbud i form af forskellige aktiviteter.

• Vi kan benytte vores bålplads.
  • Bygge huler af forskellige materialer.
  • Save – hamre- skrue ol.
  • Sanglege.
  • Boldlege.
  • Cykle.
  • Sandkasseleg.
  • Gemmer.
  • Gamle Gerlev-lege.
  • Gynge.
  • Huler.
  • Sankning i løbet af sommeren og efteråret

Når vi er ude på legepladsen, vil der være forskellige aktiviteter i gang enten igangsat på børnenes egne initiativ eller på de voksnes foranledning. Når de voksen-igangsatte aktiviteter har været i gang over  tid, er der ofte børn, der gerne vil fortsætte legen og udbygge den med egne gode ideer, mens andre børn gerne vil starte nye lege op.

Legeplads i Nordlyset, og flaget er hejst  Børn ved bedene

Motorikrum:

MotorikrumMotorikrum
Her tilbydes lege, der kræver plads bl.a.

Dukketeater – Teater / Hatteteater

Musik - Spil selv eller høre

Synge og lege sanglege

Gynge med vores sansegynge

Lave sansebaner

Sprogsamlinger

Sovebørnene sover til middag her

Fællesrummet:

Fællesrum og køkken  Køkken
Fællesrummet:
Når børnene kommer i børnehaven om morgenen, skal de altid først gå i fællesrummet, så vi ved, hvem der er kommet. Først på dagen vil det være fællesrummet, vi er i, og efterhånden, som der kommer børn og voksne til det, åbner vi op for de resterende rum i børnehaven.

Fællesrummet er stedet, hvor vi leger og hygger os. Her er også en masse spil, puslespil, læsekrog og meget andet.
Fællesrummet er også stedet, hvor vi mellem 6.30 og 8 spiser morgenmad.

Køkkenet skal vi selvfølgelig også bruge. Vi laver maddage, hvor børnene i forvejen har været med til at bestemme menuen, og hvor vi i fællesskab får handlet ind og tilberedt maden. Efter behov bager vi også boller, som vi kan spise til morgenmaden.

Ligesom vi starter i fællesrummet om morgenen, slutter vi også i fællesrummet, men er vejret godt, er vi også ude til lukketid. Børnene skal altid sige farvel til en voksen i fællesrummet eller ude på legepladsen.

Græsrodsrummet:

Græsrodsrummet.
I Græsrodsrummet er der mulighed for at:

• Tegne – klippe - klistre og male
  • Lege med ler og meget mere
  • Lege med togbane
  • Lege med biler
  • Bygge med magneter
  • Vi har et lysbord, hvor der kan eksperimenteres med former, figurer og farver.

lysbordlysbord

Det lille puderum.

Det lille puderum

Her er der mulighed for at lege i en mindre gruppe, hvor børnene kan fordybe sig i konstruktionsleg, rolleleg eller bygge hule.

Dukkerummet.

Dukkerum

Her er der mulighed for at lege med dukker, butik, restaurant, danse til musik, klæde sig ud etc.

Fødselsdagsrummet.

I dette rum holder vi ofte fødselsdag, hvis vejret/årstid for hvepse etc. gør, at det er bedst vi er indendørs.

Her er også rummet, hvor man kan lege mange konstruktionslege med små/store legoklodser, træklodser og andet konstruktionslegetøj.

Skolekøkkenet.

I dette rum er der plads til at lege med flere forskellige dukkehuse. Vi har også Barbie, der kan leges med her.

Andre faciliteter.

Da børnehaven er beliggende i en nu lukket skole, så har vi mange gode muligheder for at benytte flere lokaler. Vi har blandt andet en dejlig stor gymnastiksal, hvor vi i større eller mindre grupper kan udfolde vores lyst til at spille boldspil, bygge motorikbaner, lege større indendørslege eller opføre teaterstykker for hinanden eller indbudte gæster.

I aulaen har vi lavet byttebiks. Her kan man aflevere tøj, og tage noget andet med hjem. Der kan læses mere om dette i linket nedenfor.

BYTTEBIKSEN.pdf

Shape Created with Sketch.